Vietnam - Kilometers zand en verse vis in Mui Ne

4 december 2012 - Mui Ne, Vietnam

Dinsdag 4 december - van Ho Chi Minh City naar Mui Ne

We worden om 8.00 uur verwacht bij het kantoor waar we de bustickets gekocht hebben. We trekken een blij gezicht als we zien dat de bus er spiksplinternieuw uitziet. De airco werkt, de stoelen zien er stevig uit en we hebben zelfs beenruimte over. Zou het ons qua vervoer dan echt beter afgaan dan Cambodja?

Een paar uur later rijden we Mui Ne binnen. Een badplaats die in de zomermaanden veel watersportliefhebbers trekt. Mui Ne is eigenlijk één lange straat van ongeveer twintig kilometer met alleen maar restaurants, cafés en hotels aan een mooi strand. Door de wind die hier staat tussen December en februari is de zee prima geschikt voor onder andere wind- en kitesurfen.

Als we een geschikte verblijfplaats gevonden hebben trekken we snel onze zwemkleding aan om eindelijk weer eens een duik in zee te nemen. Het strand ligt op nog geen 500 meter lopen en daar aangekomen ziet de hemel boven zee gekleurd van de vele kites. Bij de eerste de beste kiteschool worden we staande gehouden en wordt aan ons gevraagd of we het ook niet even willen proberen? Dit laat Wouter zich geen twee keer zeggen. Na een beetje oefenen kan hij al redelijk overweg met de kite maar omdat we net aangekomen zijn besluiten we ons nog niet te laten vastleggen met een cursus kitesurfen. Vanmiddag houden we het bij een verfrissende duik.

S Avonds maken we een wandeling over de boulevard en stuiten we op een reeks visbarbeque restaurants direct aan zee. Verse en gigantisch grote Tijgergarnalen, Kleurrijke kreeften, tonijn, zalm, slangen, kikkers, schildpadden, krokodilletjes en een heleboel schaal- en schelpdieren liggen tentoongespreid in grote plastic bakken met water en ijs. Keus te over. We kunnen de vis zelf uitzoeken en onderhandelen over de prijs. We hebben echter (met onze voeten in het zand) al heerlijk gegeten in een lokaal restaurant en beloven de charmante jongeman die ons probeert naar binnen te praten, om de volgende dag terug te komen.

Woensdag 5 december - Mui Ne

Sinterklaas in Nederland! Wij hebben bij vertrek uit Nederland wat kleine cadeautjes van Chantal’s moeder meegekregen en de pakjes waar 5 december op staat dienen vandaag geoepend te worden. Vol verwachting klopt ons hart als we de pakjes  meenemen naar het ontbijt. We worden melig als we Sinterklaas en Zwarte Piet als vingerpoppetjes uit de verpakking halen. We krijgen hierdoor toch een beetje het sinterklaasgevoel en denken weer even aan alle lieve mensen die wij in Nederland missen.

Na het ontbijt huren we een scooter en gaan op pad. Mui Ne. Heeft een lange kustlijn en we verbazen ons erover hoe lang we moeten rijden voor we het 'centrum' bereikt hebben. De vissersboten hebben allemaal aangelegd en het is een schitterend gezicht om de mooi gekleurde boten zo bij elkaar te zien liggen. Op de stranden zijn de vissers hun netten aan het legen en bekijken ze hun vangst.

We rijden zo’n 35 kilometer langs de kust naar de ‘witte zandduinen’,  ook wel bekend als de ‘ Sahara van Vietnam’.  De eerste zandduinen die we tegen komen zijn rood/oranje van kleur en indrukwekkend. Kinderen springen voor onze scooter en proberen ons over te halen om te gaan 'zandsleeën'. We rijden verder, want een paar kilometer verderop is een hagelwitte zandduin te vinden. Het is een schitterend gezicht als we bij deze tuinen aankomen. Voor de duinen ligt een meer en met de blauwe hemel erboven is dit een plaatje voor in een tijdschrift. We wagen ons met twee sleetjes naar het hoogste punt van een immense duinpan. Het zand voelt heet onder onze blote voeten en we moeten nog een heel eind door het zand voortploeteren. Uitgeput en bezweet  kijken we naar de mensen die lekker op een quad door de duinen aan het racen zijn. Dan proberen we onze eerste slide te maken.. Dat is nog best lastig! Na een aantal pogingen lukt het ons om normaal de steile helling af te komen. Lachen gieren brullen.Het zand zit overal waar het niet hoort uiteraard maar het was leuk.

We sluiten de middag af met een lekker drankje bij een bar-cafe aan zee. Onderuitgezakt op grote zitzakken zien we de zon onder de gaan. Op en top genieten, wat een prachtdag.

Na een lekkere douche rijden we savonds naar het barbeque restaurant. Het water loop ons in de mond bij de gedachten aan supergrote tijgergarnalen gebakken op de barbeque in knoflook en boter en besluiten deze te bestellen. Een kilo wordt op de bbq voor ons bereid. De garnalen, groot als Wouter’s hand zien er heerlijk uit als ze geserveerd worden. Ze zijn zo vers dat ze zo uit hun jasje vallen en wij zitten eens obeschaamd te bunkeren.

Zondag 6 december - Mui Ne

We vinden het vandaag een prima dag voor een dagje luieren lezen en zwemmen, dus gepakt met boeken, zonnebrand en zwemkleding zoeken we een mooi resort uit aan het strand. We vinden er een waar we voor vier dollar gebruik kunnen maken van de ligstoelen, het zwembad en de voorzieningen van het hotel. We worden vriendelijk ontvangen en krijgen een badhanddoek in bruikleen. We zijn de enige in het hele resort en voelen ons koning te rijk hier! Het zwembad is verkoelend en met een eigen strandafgang kunnen we ook nog lekker in zee zwemmen. Aan het einde van de dag zijn we lekker verkleurd, en voldaan keren we naar ons guesthouse terug.

- Foto's bij dit bericht zijn te vinden bij: "Vietnam - Kilomters zand en verse vis in Mui Ne"