Vietnam - Woeste golven en modderbaden in Nha Trang

10 december 2012 - Nha Trang, Vietnam

Maandag 10 december - van Da Lat naar Nha Trang

De bus naar Nha Trang vertrekt rond het middag uur, dus we hebben 's morgens nog een paar uur de tijd om de reisverhalen en foto's van de afgelopen week bij te werken. We hebben gisteren ontzettend mazzel gehad met het weer, want vandaag is het bewolkt en fris.

We treffen het. In plaats van een gewone bus worden we opgehaald door een nachtbus met bedden, en blijken we met nog twee anderen de enige te zijn die vanmiddag naar de kust afreizen. De rit naar Nha Trang is schitterend en deze kunnen wij liggend aanschouwen! De weg kronkelt door de bergen en voert ons langs diepe ravijnen. Het ene mooie uitzicht wordt afgewisseld door het andere schitterende vergezicht. De Easy Riders van Da Lat hebben ons verteld dat deze route één van de mooiste motorroutes in Vietnam is. We hebben een klein beetje spijt dat we niet op het aanbod van Lee en Joh zijn ingegaan, om met de motor in drie dagen naar Nha Trang te rijden.

Tegen 17.00 uur komen we aan in Nha Trang. Het blijkt een vrij grote en bedrijvige stad te zijn. Ook is Nha Trang de meest drukbezochte badplaats in Vietnam. We nemen onze intrek in een eenvoudig hotel, daar waar we door de bus zijn afgezet.

Na de bagage op de kamer gezet te hebben wandelen we in vijf minuten naar het strand en zijn we verrast door het adembenemende uitzicht dat we hebben op de bergen links en rechts en op de eilanden voor de kust. Zittend onder een palmboom kijken we hoe de ondergaande zon de hemel roze en paars kleurt. De golven in de zee zijn immens en we kijken naar de jeugd die geen genoeg krijgt van het steeds weer induiken en laten meevoeren door de golven. Als de schemering invalt kloppen we het zand van onze broek en wandelen we naar het gezellige centrum om daar een drankje te gaan drinken.

Uiteraard worden we om de haverklap aangesproken door straatventers, cyclo-chauffeurs en restaurant- en bar medewerkers. Een bijdehante tante van ongeveer 1,50 m lang weet ons over te halen om bij haar de 'beste cocktail' in town te drinken. Ze komt aanrennen en geeft Wouter een high five. Als we aanstalten maken om door te lopen blokkeert ze onze doorgang door voor ons te gaan staan met beide handen in haar zij. 'WHY NOT!!!' roept ze quasi verontwaardigd uit. We schieten ervan in de lach en laten ons meetronen naar haar cocktailpaleis. De cocktails zijn inderdaad erg lekker, en aan de prijs blijkt later. We zitten aan een tafeltje aan de straatkant en zien geamuseerd hoe Windy ( afgeleid van wervelstorm zoals ze ons zelf verteld) niemand aan haar aandacht laat ontsnappen.

Later dineren we bij een Vietnamees restaurant genaamd 'Texas'. De eigenaar die erg goed Engels spreekt blijkt te hebben gewoond in.... Texas! De muren van dit restaurant zijn behangen met schilderijen van... Cowboys! Het eten is er prima en betaalbaar. We beloven een keer terug te komen voor zijn beroemde en beruchte hamburgers. Na een rondje over de 'night market' gaan we terug naar het hotel.

Dinsdag 11 December – Nha Trang

We hebben helaas niet erg goed geslapen en zijn om half zes wakker geworden van een luid aanstaande televisie in de receptie en de lucht van sigarettenrook afkomstig van de nachtwaker, dat via een ventilatiegat in de badkamermuur de kamer binnenstroomt. Daarom besluiten we 's morgensvroeg op zoek te gaan naar een andere accommodatie.

Nog maar net op weg zijn er alweer een heleboel mensen die ons willen 'helpen'. Een dakloos uitziende man op een fiets heeft folders van verschillende hotels in zijn zak en dringt zijn hulp aan ons op. Ondanks dat we hebben bedankt voor zijn hulp blijft hij achter ons aan fietsen en benaderd ons nog minstens drie keer. Hoewel we er aan beginnen te wennen blijven deze situaties toch vervelend.

We geraken in hotel 'Nice Swan' , een gloednieuw hotel met zwembad en op twee minuten loopafstand van het strand. We hebben het weer mooi voor elkaar zo. De dag brengen we door op het strand. Er waait een heerlijk windje en er is geen wolkje aan een stralend blauwe hemel. De zee is onstuimig en er staat een sterke stroming. De golven zijn gigantisch en soms wel twee meter hoog. We vermaken ons uren in zee, springen in de golven en slaan regelmatig ondersteboven, spoelen vervolgens  zandhappend en naar luchtsnakkend aan.

De middag vliegt voorbij en opgewarmd door de zon en gezout door de zee lopen we terug naar het hotel. 's Avonds komen we onze afspraak na en proeven de allerbeste hamburgers van Vietnam bij de Vietnamese Texaan. Deze is oké...maar waar hij z'n naam en faam aan te danken heeft?

Woensdag 12 december – Nha Trang

Wat hebben we lekker geslapen!! De bedden in dit hotel zijn een verademing na alle harde matrassen die we eerder gehad hebben. Heerlijk uitgeslapen ontbijten we in het hotel. Het plan voor vandaag is om een scooter te huren en stuk langs de kust te rijden. We rijden door het bergachtige landschap heen en genieten van het uitzicht op zee. Onderweg komen we een Engelsman tegen die op de fiets door zuid-oost Azië reist. Aan zijn bruine huidskleur te zien is hij al even onderweg en we zijn benieuwd naar zijn verhaal. Nigel heeft er inmiddels 2500 kilometer op zitten. Hij fiets voor het goede doel en zamelt geld in voor een stichting die zich inzet voor kinderen met kanker in Groot Brittanie. De man is ontzettend vriendelijk en we voelen sympathie voor zijn enthousiasme. Erg geïnteresseerd is hij ook in ons reisverhaal- en plannen. We vertellen hem over onze reisavonturen en de landen die we nog willen bezoeken. Omdat hij opweg is naar Nha Trang kunnen wij hem het Nice Swan Hotel aanbevelen.

Helaas betrekt onderweg het weer en verschijnen er al snel loodgrijze wolken aan de hemel. Na 25 kilometer gereden te hebben vinden we het strandje waarover we gehoord hebben. Het strand is hier nog erg rustig, een plek dat nog onontdekt is door de massatoerist. Omdat het inmiddels fris geworden is en het erg is gaan waaien maken we alleen een strandwandeling, drinken een kop koffie en keren dan terug naar Nha Trang. 'S Avonds eten we bij de "top choice" uit de lonely planet (Veranda Restaurant) en we worden compleet verrast. Een leuke kaart, mooie en lekkere gerechten tegen een (veel te) lage prijs. De service is proffesioneel en de gerechten zijn prachtig opgemaakt. Wij hebben ons adresje voor de komende dagen gevonden...

Donderdag 13 december – Nha Trang

We worden wakker van de geluiden op de hal. Naast de hotelgasten die het nodig vinden om ons om 06.15 uur uit onze slaap te houden horen we een geluid dat we 'bijna' niet meer herkennen: regen!!! En niet zo’n beetje ook! We lopen naar het Veranda Restaurant tussen de buien door voor een ontbijt en lunchen daar ook, we zitten er wel gezellig te schuilen voor de regen.

S’ middags klaart het een beetje op. We huren een scooter (ha we zijn erachter gekomen dat de scooters die het hotel aan de gasten verhuurt bij de buren vandaan gehaalt worden en dat het hotel zelf 2 dollar commissie per scooter opstrijkt, dus huren we de scooter vandaag niet bij het hotel maar bij de buren) en rijden naar een Vietnamees Spa resort. Vandaag is zij voor het eerst geopend voor het grote publiek en gezien het koude regenachtige weer lijkt een warm modderbad ons een uitstekende manier om de middag in door te brengen. Er wordt beweerd dat deze modder heilzaam is voor de huid, mensen met artritis van de pijn afhelpt en dat er van de modder een ontspannende werking uitgaat.

Bij de ingang worden we overspoeld door zeer behulpzaam personeel. Een beetje overdonderd door al deze aandacht moeten we bij de ingang een behandeling uitkiezen. Omdat alles in het Vietnamees staat aangegeven hebben geen idee wat de ene of andere behandeling inhoudt. We laten ons informeren door een jongeman die erg zijn best doet maar bijna geen Engels spreekt. Na een kwartiertje kiezen we maar gewoon een behandeling, we gaan het wel beleven!

In het 100-egg mud bath resort is er meer personeel aanwezig dan gasten. Behalve ons, zijn er slechts enkele andere badgasten. We moeten er eigenlijk verschrikkelijk om lachen... hier even een korte beschrijving van de situatie:

* 4 beveilingbeamten bij de ingang

* 2 heren die ons naar de parkeerplaats ‘begeleiden’

* 2 dames die vervolgens laten zien waar we onze scooter kunnen neerzetten

* 2 cassieres

* 3 personen bij de kassa die ons ‘uitleg’ geven over de verschillende behandelingen

* Iemand die ons begeleid naar de modderbaden

* Een hostess die ons ontvangt bij de ingang van de modderbaden

* 1 dame achter de balie waar we ons in moeten schrijven en borg moeten betalen

* Dan zes dames naast elkaar achter een balie: De een controleert onze toegansbewijzen, de ander geeft slippers, nog een ander legt een handoek voor ons klaar, het vierde meisje stopt alles in een tasje, het vijfde meisje voorziet in badkleding en het zesde meisje neemt waardevolle spullen in ontvangst

* Dan wijst 1 meisje de kleedruimte aan, 1 die ons de hoek om begeleid en 1 jongen / of meisje die bij de ingang van de kleedruimte staat ( geloof het of niet, het is echt waar)

* ...... We zijn er nog niet.....

* 2 personen die de douches aan en uit zetten

* 1 man die ons naar het modderbad brengt

* 3 mannen die ons ontvangen bij het modderbad en het laten volstromen met modder

* 4 lifeguards bij het zwembad om ons in de gaten te houden

* en 3 lifeguards bij de jacuzzi.

* In TOTAAL 41 personen in anderhalf uur die ons daadwerkelijk ‘geholpen’ hebben en dan hebben we de personen die ons NIET aangesproken hebben nog niet eens meegeteld!

Desondanks vinden we het een unieke ervaring. We krijgen een handdoek en slippers in bruikleen en gaan door de douches door naar het modderbad. Een groot bassin wordt gevuld met warme modder. Normaal gesproken moeten we na het bad van 20 minuten de modder laten opdrogen in de zon maar dit gaat voor ons niet op aangezien we in regen in een modderbad zitten! We gaan dus

niet echt ervaren hoe het is dus spoelen de modder van ons af onder een gigantisch regendouche. We nemen een duik in het zwembad en genieten daarna van het warme water van de jacuzzi om weer een beetje op temperatuur te komen.

Het park op zichzelf is prachtig. Behalve een zwembad en een bubbelbad is er een mineralenwaterval temidden van een prachtig aangelegde tuin met bloemen en planten. Er is ook een stoombad en sauna en hete kruidenbaden, alleen mogen we daar geen gebruik van maken. Het is een prima plek om een dag te vertoeven, alleen zijn wij na anderhalf uur door en door koud en besluiten we het park weer te verlaten.

's Avonds eten we weer een overheerlijke maaltijd en drinken we een lekker glaasje wijn bij het Veranda Restaurant.

Vrijdag 14 december - Nha Trang

Ook vandaag regent het en dus besluiten we vanavond de nachtbus naar Hoi An te nemen.

Deze vertrekt om 19.30 uur, dus we vermaken ons vandaag achter de computer. Zoals jullie hebben kunnen lezen hebben we de afgelopen dagen weinig cultureels gedaan en hebben we vooral gerelaxed. Nha Trang is over het algemeen ook niets meer dan een zeer toeristische badplaats, met een gigantische Russische invasie. Wij denken dat zeker 60-80% van de winkels, bars, restaurants en resorts in handen zijn van de Russen. Menukaarten en reclameborden zijn soms zelfs alleen in Vietnamees en Russisch, niet eens in het Engels.

Maar om verder te gaan met het verhaal. ‘s middags valt helaas voor enkele uren de electriciteit uit in heel Nha Trang, en omdat we onze documenten niet hebben opgeslagen tussendoor zijn we uren schrijfwerk kwijt. Dat is wel even balen, maar eigen schuld dikke bult.  's Avonds eten we een 3 gangen diner bij ons favoriete restaurant. Het eten was weer voortreffelijk, maar helaas was de bediening alweer...om te huilen. Je zou toch denken dat als je ergens enkele dagen achter elkaar komt je tenminste herkent wordt of op een glimlachje kan rekenen. De afgelopen vier dagen hebben we nog geen van de personeelsleden vrolijk zien kijken of iets aardigs horen zeggen. Ook als we afgerekend hebben en weglopen wordt er niet op gereageerd. Hoe dan ook, Veranda is geen uitzondering op de regel. Het personeel in restaurants is vaak weinig service gericht. Dit is op zich wel jammer vinden wij.

We nemen een kopje koffie toe aan de boulevard, halen onze spullen op bij het hotel en lopen naar het busstation waar we de nachtbus nemen naar Hoi An.

Slapen in een nachtbus met bedden is een nieuwe ervaring voor ons. We hebben allebei een bed bovenin een stapelbed. Er ligt netjes een deken en een kussen en we krijgen een flesje water. Op zich allemaal goed geregeld, alleen zijn de bedden maar net breed en lang genoeg voor onze Europese lijven. Ik bedoel maar, wij zijn nog niet eens echt ‘lang’ of ‘groot’

.....wordt vervolgd in volgend bericht...

- Foto's bij dit bericht zijn te vinden bij: "Vietnam - Woeste golven en modderbaden in Nha Trang"

1. Renee:
    27 december 2012
    Hahaha 41 mensen!! Dat is idd niet normaal haha!! Heerlijke verhalen weer, jullie schrijven ook zo leuk!! Hoop dat jullie fijne kerstdagen gehad hebben, zal wel vreemd zijn aan de andere kant vd wereld he :-)
    En alvast een gelukkig, gezond en spetterend nieuwjaar gewenst!!!
    XX
  2. Tijmen:
    Lieve Chantal en Wouter,
    Wat maken jullie een fantastische reis. Ik heb even wat achterstand ingehaald door alle foto's te bekijken, schitterend!
    Blijf genieten en tot gauw!
    Liefs, Tijmen
  3. Marian Hubert:
    27 december 2012
    waren weer 4 heerlijke dagen met woeste golven en wat nog meer voor "behandeling" bij t Spa Resort gehad, behalve t modderbad ? Oh, we hebben nog 12 dagen verhalen v jullie tegoed....15 tot 27 dec.........Ben benieuwd hoe jullie Kerstdagen waren........xx Mar.
  4. Willy:
    Lieve Wouter en Chantal
    Weer super leuk om jullie verhalen te lezen,jullie hebben wel schrijf talent!!Liefs Oom Wim en Tante Willy
  5. Johan:
    27 december 2012
    Echt wéér te mooi om jullie verhalen te lezen!! Kan niet wachten op jullie volgende verhaal. Geniet ervan en tot skypse!!
  6. Wouter & Chantal:
    28 december 2012
    Bedankt voor jullie reacties! Is voor ons erg leuk om die te lezen :) en geen zorgen Marian.. De verhalen van de afgelopen 12 dagen komen eraan...:p